Onwelgevallige klimaattop doodgezwegen in de media


Wist u dat van 8 tot 10 maart jongstleden in New York the 2009 International Confe-rence on Climate Change werd gehou-den, een klimaat-conferentie waar meer dan 600 wetenschap-pers zich gezamenlijk bogen over de staat van het klimaat? Nee? Wist u dat niet? Nou, deze conferentie werd geopend met de inmiddels gebruikelijke vrijheidslievende toespraak van Vaclav Klaus, de president van Tsjechië, die onlangs in het Europees Parlement nog werd getrakteerd op een progressief fluitconcert. En professor Richard Lindzen van het Massachusetts Institute of Technology zette de toon met rake opmerkingen als “When it comes to global warming hysteria, neither gross ignorance nor even grosser dishonesty has been in short supply. But we will win this debate, for we are right and they are wrong“.

Overigens had ik dit ook allemaal niet geweten als ik van de berichtgeving van de Nederlandse main stream media afhankelijk was geweest. Deze klimaattop is namelijk volstrekt genegeerd door de binnenlandse media. Van het NOS Journaal tot de Volkskrant, van het NRC Handelsblad tot EenVandaag, van Trouw tot NOVA, van het Radio 1 Journaal tot Netwerk, overal zwegen de journalisten als het graf. En ook de nieuws- en actualiteitenrubrieken van BNR Nieuwsradio, RTL en SBS maakten er geen woorden aan vuil. Zelfs de Telegraaf en Elsevier lieten het afweten, terwijl laatstgenoemd opinieblad toch de wetenschapsjournalist Simon Rozendaal in huis heeft, die nooit te beroerd is om de uitwassen van de klimaathysterie aan de kaak te stellen. (Ze zijn er gelukkig nog, journalisten die hun vak serieus nemen, maar je moet ze wel met een vergrootglas zoeken.)

Hoe is dit in hemelsnaam te verklaren? Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties (VN) kan geen rapport uitbrengen of er wordt uitgebreid over geouwehoerd in diezelfde media. Deskundologen buitelen maand na maand, dag in dag uit, over elkaar heen om de ander in doemscenario’s te overtreffen. Uit de bureaucratische krochten van de Europese Unie kan geen natte wind waaien met een klimaatluchtje zonder dat het in alle kranten wordt besproken en geanalyseerd. De VN kan geen klimaattop organiseren of er wordt vanaf een jaar voor de aanvang al regelmatig over gefilosofeerd op televisie en in de pers. Altijd op een alarmerende manier, altijd alsof de hele wereld op instorten staat, altijd alsof de aarde morgen vergaat. En er kan geen ijsschots afbreken op de Noordpool of het is ‘s avonds te zien in het NOS Journaal, dat er bovendien geen enkel probleem mee heeft om elke natuurramp waar ook ter wereld tersluiks, maar steevast, te associëren met het broeikaseffect, ofschoon daarvoor absoluut geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat.

Kortom, er hoeft maar iets te gebeuren in deze wereld, hoe onbetekenend ook, dat in de verste verte mogelijk zou kunnen wijzen op de bevestiging van de global warming theorie, en er is wel een redactie van een Nederlandse krant of actualiteitenprogramma, die het oppikt. Niets lijkt te ontsnappen aan de eenzijdige aandacht van het journaille. Zolang het maar in dienst staat van de erkenning van de broeikasmythe is het goed.

Hoe is het dan mogelijk dat de recente klimaattop, die (evenals vorig jaar rond deze tijd) werd georganiseerd door het Amerikaanse Heartland Institute, geen enkele aandacht krijgt en kreeg in de Nederlandse media? Betreft het hier soms een of ander obscuur congresje? Hebben we het over de samenscholing van een louche clubje amateurs? Nee, alles behalve dat, want de klimaatconferentie kwam wel ruimschoots aan de orde in de Amerikaanse media. Daar leidde dat ook tot stevige debatten tussen aanhangers en tegenstanders van de klimaathysterie.

Het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. Het betrof daar in New York een klimaatconferentie van criticasters van de global warming theorie en het broeikaseffect. Het was een bijeenkomst van kritische wetenschappers die hun stem willen laten horen in het klimaatdebat. Zij worden ook wel klimaatsceptici genoemd, maar die kan men op de redacties van de Nederlandse omroepen en kranten missen als kiespijn. De klimaatalarmisten, waartoe de overgrote meerderheid van de journalisten in Nederland gerekend kan worden, zitten immers helemaal niet te wachten op een inhoudelijk debat over de klimaatontwikkeling. Dat leidt alleen maar tot de presentatie van andere gezichtspunten, die in het slechtste geval ook nog eens heel redelijk overkomen, en daarmee tot afkalving van de steun voor de orthodoxe klimaatkerk van Al Gore. En onvoorwaardelijke steun, dat is wat men koste wat het kost wil bereiken, ter meerdere eer en glorie van het hogere ideaal: de bestrijding van het duivelse broeikaseffect.

En dús wordt een belangrijke maar dissidente klimaatconferentie volledig doodgezwegen. Met voorbedachte rade. Zo doen we dat bij de vaderlandse media.

Maar wat zijn dan precies die feiten waar de Nederlandse klimaathysterici zo bang voor zijn? Wat zijn de standpunten waar zij niet mee geconfronteerd wensen te worden? Enkele citaten van deelnemers aan deze onthullende klimaatconferentie:

Arthur Robinson (Oregon Institute of Science and Medicine, USA): “There is no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide, methane, or other greenhouse gasses is causing or will, in the foreseeable future, cause catastrophic heating of the Earth’s atmosphere and disruption of the Earth’s climate. Moreover, there is substantial scientific evidence that increases in atmospheric carbon dioxide produce many beneficial effects upon the natural plant and animal environments of the Earth.”

Lawrence Solomon (National Post, Canada): “Environmentalists in the third-world are not buying the carbon offsets mechanisms set up to serve the Kyoto Protocol, and are organizing into strong local groups to fight to maintain their property rights.”

Lord Christopher Monckton (former science advisor to British Prime Minister Margaret Thatcher, UK): “There was no climate crisis, there is no climate crisis and there will be no climate crisis. The correct solution to global warming is to have the courage to do nothing. (…) Some of the deliberately misleading myths about climate change, propagated by warming alarmists, include:
- ‘Global warming is happening now’ – it’s actually cooling.
- ‘Global warming is getting worse’ – it’s actually getting better.
- ‘Arctic sea ice is disappearing’ – in fact, there is no discernable trend in winter sea ice area over the last 30 years.
- ‘Antarctic sea ice is disappearing’ – in fact, the area of sea-ice around Antarctica reached a 30 year record high in 2007.
- ‘The Great Barrier Reef is being damaged by global warming’ – in fact, there is no trend in the sea surface temperature of the reef over the last 40 years.
- ‘Hurricanes are being made worse by global warming’ – rather, the accumulated cyclone energy index recorded its lowest value in the last 30 years in Oct. 2008.”

(Voor het volledige verslag en achtergrondinformatie, zie: bronbronbron en bron.)

Kijk, daar zit geen woord Swahili bij. Het is maar dat u het weet.

Percolator, voor al uw sterke koffie

 

P.S. Van Simon Rozendaal verwacht ik binnenkort nog wel een stukje op zijn weblog bij Elsevier over deze in Nederland totaal verzwegen klimaattop. Hij is immers Neerlands lichtende baken in klimaathysterische dagen. Simon, waar wacht je op?

Informatie over dit artikel:

(Geef commentaar, kijk wat andere hebben geschreven of plaats een link op je eigen weblog!)


Vorige en volgende artikelen

Categorieën


Geef commentaar

Laat gerust een reactie achter. Basic HTML is toegestaan.

Reacties

De mensen die menen dat de mensheid verantwoordelijk is voor het opwarmen van de aarde lijden naar mijn mening aan een soort grootheid waanzin.
De mensheid verhoudt zich tot de aarde als een zandkorreltje in de woestijn.

Reken maar mee:
In mijn kamer staat een globe. Doorsnede 40 cm. Ongeveer een flinke strandbal dus.
Schaal: 32 mm is 1000 km.
10 km is dus 0.32 mm. Een blok van 10km bij 10km bij 10km is dus op mijn globe 0.32×0.32×0.32 mm.
Ongeveer dus zo groot als een korreltje suiker.
Delen we dat korreltje suiker in acht gelijke delen krijgen we 5kmx5kmx5km

Nu even voor de verbeelding.
We gaan telefooncellen stapelen van 1mtr bij 1 mtr bij 2 mtr en plaatsen in elke telefooncel een mens.
Kunnen we in 5x5x5km ruim 60 miljard telefooncellen stapelen of mensen herbergen.
Nu bestaat de wereldbevolking uit ongeveer 6 miljard mensen. Dat is dus maar een tiende deel van mijn telefoonstapel voorbeeld.
Dat korreltje suiker dus eerst door 8 delen en dan dat een-achste deel door tien delen en dan heb je de hele mensheid bij elkaar.
Ten opzichte van de aarde zijn we te verwaarlozen klein.
Met uitzondering van Albert Gore natuurlijk.

Hoe is het te verklaren dat dit soort nieuws nergens in onze media te vinden is?

Welnu, bij de publieken komt volgens eigen zeggen 3x de Volkskrant in hun berichtgeving langs, en bij de steeds meer met hen verweven RTL en BNR die voor minder politiek-korrekt doorgaan 2,5 x.

Elsevier bestaat op uitzonderingen als Wynia, Spruijt, Epping en Rozendaal uit linksdenkende rechtser schrijvende broodschrijvers. Ga hun cv’s maar na, zoals b.v die van Arendo Joustra, die enige tijd geleden te kennen heeft gegeven zijn hoofdredacteurschap bij Elsevier wel gezien te hebben, en zijn verdere carrière bij de andere (main-stream)
media voor zou willen zetten. Deze (open) sollicitatie heeft klaarblijkelijk tot op heden nog geen vruchten afgeworpen.

Elsevier is net zo rechts als de sociaal-liberale Mark Rutte.

Voor een breder perspectief op het nieuws en duiding is het internet
onontbeerlijk.

Helemaal goed, maar Gore heeft natuurlijk wel eigenhandig het internet uitgevonden!

Een heerlijk en goed geschreven stuk, Percolator. Dank daarvoor!

En je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Vooral de volgende constatering is erg waar…

“En er kan geen ijsschots afbreken op de Noordpool of het is ’s avonds te zien in het NOS Journaal, dat er bovendien geen enkel probleem mee heeft om elke natuurramp waar ook ter wereld tersluiks, maar steevast, te associëren met het broeikaseffect”.

Of wat te denken van het heuse NOS klimaatblog, waar ook nooit een kritische noot valt te lezen.

http://weblogs.nos.nl/klimaat/

Het is om dit soort zaken dat ik de NOS jarenlang heb bestookt met kritische vragen over evenwichtige journalistiek en de onderbouwing daarvan. Maar daar komt (ondanks vele toezeggingen) geen antwoord op, anders dan het lachwekkende “wij zijn neutraal omdat wij het zeggen en daarmee basta”

Zoals de NOS ook onlangs weer door Stichting WAAR, goed gedocumenteerd en beargumenteerd is afgedroogd inzake haar berichtgeving over het Israel-Hamas conflict, zo zijn er duizenden voorbeelden van aantoonbare kleuring en vooringenomenheid, die men negeert en waarover men niet serieus wenst te discussiëren. Men spreekt, zonder enig tegenargument, van borrelpraat en maakt steevast de boodschapper verdacht, zoals ook Stichting WAAR en parlementslid Remkes weer overkwam.

Iemand die zich serieus verdiept in de vaderlandse kwaliteitsjournalistiek weet dat wij geen evenwichtige en onbevangen pers hebben (incl. staatsomroep), maar een manipulerende en sturende flowerpowerelite die ons een eenzijdig wereldbeeld opdringt.

Onlangs las ik weer zo’n lui en mislukt journalistje op NOS weblogs. Hij schreef: “de journalistiek moet objectief zijn en al helemaal bij de NOS…” Haha, hij is leuk! De naïeve burger – ja, die bestaat nog – wordt een rad voor ogen gedraaid. De journalist in kwestie weet dat hij zijn beweringen niet KAN en ZAL waarmaken en speelt mee met het huichelachtige en misleidende theater van opperhoofd Hans Laroes. Maffia, een ander woord is er niet voor. Het zal niet veranderen, tenzij er ooit een politieke meerderheid ontstaat die afrekent met deze machtsgeile kaste van leugenaars en bedriegers.

Daar kunnen we lang, heel lang op wachten!

Ik wist van deze conferentie omdat ik iemand ken die daarbij betrokken is geweest, en ook op Amerikaanse blogs kun je er genoeg over lezen. Maar in Nederland heerst op dit gebied inderdaad de stilte van het graf. Wat dat betreft is Internet toch wel een zegen. Je moet wel leren om er de weg te vinden (zo moeilijk is dat ook weer niet), maar je kunt dan ook werkelijke informatie krijgen, onafhankelijk van de politiek correcte desinformatie die hier wordt aangeboden. Zo heb ik ook nuttige informatie over de oorzaak van de huidige crisis verkregen, die ik nooit had gekregen als ik op het geleuter in de Nederlandse media had moeten afgaan.

Global warming doctrine = geld verdienen! Denk eens aan al die auto’s die vervangen moeten worden door milieuvriendelijke exemplaren, zuiniger CV-installaties, spaarlampen, LED-lampen, speciale huizenbouw etc. etc., dit levert de wereld economie de komende 10 jaren miljarden op. Plus al die extra symposia-inkomsten voor zwetsers zoals Al Gore en al die andere milieu maffiosa die hierop kunnen afstuderen en hun lariekoek kunnen uitbraken via de staatsgecontroleerde media. Maar als je protesteert tegen de kap van 10-tallen jaren oude bomen (zetten CO2 om in O2) en je volgt de juridische weg, dan wordt je ge@#@*%!$ door het lokale bestuur die voorafgaand aan het kort geding de bomen al gekapt heeft: ik begin steeds meer te snappen dat burgers ongehoorzamer worden…

LS…

Als je iemand in dit T-Shirt tussen Katwijk en Wassenaar ziet fietsen op zondag, dan ben ik dat !

@ Caesar Lion Cachet [7]:

Kunnen we je met het hele gezin komen aanmoedigen?

@ Boris [1]

Leuk, die berekening.
Maar je kunt het ook andersom bekijken.

Ook elke materie bestaat voor het grootste deel uit lege ruimte. Toch komt een steen tegen je kop hard aan.

Het gaat dus niet om al de ruimte die die mensjes innemen, maar om hun ‘footprint’.En dan moet je dus de miljoenen vierkante kilometers aan oerbossen meenemen die door menselijk ingrijpen zijn verdwenen.

Ik moet Percolator gelijk geven (en bedanken voor zijn opmerkzaamheid). Van die conferentie had ik inderdaad niets gehoord.

Net even gekeken in het archief van http://www.nieuwsgemist.nl (dat berichten in diverse kranten doorzoekt) en het lemma ‘klimaatconferentie’ komt het laatst voor op 5 december 2008!

http://www.nieuwsgemist.nl/Nieuws/0/klimaatconferentie/

Grappig, als je alleen ‘klimaat’ intoetst, komt deze conferentie in Kopenhagen te voorschijn (NRC, 10 maart):

http://www.nrc.nl/buitenland/article2175649.ece/Klimaatkenners_bijeen_in_Kopenhagen

Bij dat NRC-artikel staat trouwens een verwijzing naar een NRC-blogredactuer die de zaak wat genuanceerder lijkt te benaderen:

http://weblogs3.nrc.nl/klimaatblog/

En in de reacties wordt ook wel aandacht besteed aan de sceptici:

http://weblogs3.nrc.nl/klimaatblog/2009/03/09/een-scheiding-van-feit-en-boodschap/#comments

Percolator overdrijft wellicht ook, door te doen alsof er helemaal niets aan de hand is.
Consensus over klimaatverandering, het tempo daarvan en de invloed van de mens daarop, lijkt nog ver weg. Dat zal te maken hebben met de complexiteit van het vraagstuk.

Allereerst: meten is weten. Maar als de meetmethodes beperkt zijn en de manier van meten niet is gestandaardiseerd, dan blijft het gissen. En na het meten komt het interpreteren. En daar schiet het volgens mij alle kanten op.

Niet zo vreemd. Onze kennis van klimaattransitie is gebaseerd op een reeks van wetenschappelijke disciplines. Meteorologie, fysische geografie, oceanografie, geodesie, archeologie, paleontologie, natuurkunde en astronomie (en ik vergeet er vast nog een paar). Er is gewoon niemand die al deze specialismen tegelijk in huis (= in z’n hoofd) heeft, dus krijg je een soort ‘peer group battle’. En uiteraard ook: cherry picking, om de eigen interpretatie in de voorhoede te krijgen.

Komt nog bij dat er pas zo’n 200 jaar wordt gemeten (hoe onbeholpen aanvankelijk ook, maar wel steeds nauwkeuriger) en er pas sinds enkele decennia zich iets als een ‘klimaatwetenschap’ aan het ontwikkelen lijkt te zijn. Veel te kort dus om nu al meereeuwige conclusies te kunnen trekken over antropogene klimaatverandering.

Mijn conclusie: Percolator heeft evenmin een overtuigend punt als Al Gore.

Wat wel blijft staan is mijn verwondering dat zo’n conferentie in New York inderdaad wordt genegeerd door de pers. Niet zozeer de 800 aanwezigen, maar vooral de deelname van het MIT trekt mij over de streep.

Echter, ik zou dan graag een column gelezen hebben waarin wordt gezocht naar een verklaring waarom de klimaatsceptici (in feite ‘omgekeerde’ complotdenkers) worden genegeerd.

Percolators ‘stanblogcorrecte’ suggestie dat het hier slechts om politieke correctheid zou gaan, vind ik echt te pover.

Immers: kranten (en andere media) moeten verkopen. En zijn in een forse concurrentieslag verwikkeld om de HOI-oplagen en de kijkcijfers. Dus waarom zou dan je zo’n geweldige scoop – een conferentie van een club met gerenommeerde wetenschappers, die dwars tegen het Kyoto/Al Gore-verhaal ingaat – laten liggen?

Dit is bijna hetzelfde als beweren dat onze voltallige media, Van Nova tot Netwerk, van Telegraaf tot NRC, zich heeft laten omkopen door de gevestigde macht.

En dat is mij één complotgedachte te ver.

De mainstreammedia zwijgt wel meer dood. Twee voorbeelden.

1. Voedselbanken. Tot de TK-verkiezingen in 2006 hèt item van links om het asociale gezicht van het CDA/VVD-kabinet aan te tonen. Wouter Bos beloofde dat de voedselbanken snel overbodig zouden worden. Ruim 2,5 jaar later gaan er meer mensen naar de voedselbanken dan ooit: de verborgen armoede is helemaal niet verminderd en zichtbare armoede toegenomen door kredietcrisis gevolgd door verlies banen.

2. De explosieve toename van instroom allochtonen (asielzoekers en gezinshereniging). Gevoegd bij het generaal pardon doet dit de kosten voor inburgering (integratie en huisvesting) gierend uit de klauw lopen. Is ook één van de knelpunten bij de kabinetsplannen om de crisis te bestrijden.

Wat rechts mist, is een Klaas de Vries; de meest irritante zuiger die er in NL rond loopt. Maar hij bepaalt wèl de agenda. Onlangs opnieuw, toen hij een meerderheid voor het Irak-onderzoek wist te regelen.

Prima stuk, Percolator.

Simon Roosendaal heeft even geen tijd, die heeft het te druk met de Cervarix/Gardasil promotie en zijn belangenverstrengeling daarbij.

@Arjen
“Het gaat dus niet om al de ruimte die die mensjes innemen, maar om hun ‘footprint’.En dan moet je dus de miljoenen vierkante kilometers aan oerbossen meenemen die door menselijk ingrijpen zijn verdwenen.”

Lees dit even:
http://www.groenerekenkamer.com/ontbossing

Theo Richel (Klimatosoof en Groene Rekenkamer) heeft uiteraard wel aandacht aan deze conferentie besteed:

http://www.klimatosoof.nl/node/867
http://www.klimatosoof.nl/node/869

Maar dat is naturlijk geen MSM…

En CO2 schaadt de natuur absoluut niet, zoals Arjen lijkt te denken:
http://www.klimatosoof.nl/meer_co2_ja_graag

@ Hartman [14]

Geinige site, leuk filmpje.
Daar duik ik in, ga er nog wel even het Popper-filter overheen halen.

Ik vond zelf ook al lange tijd het CO2-surplus en de verdwijning van bossen een onlogische combinatie.

Als dit allemaal waar is, zou ik me moeten schamen. Immers niet alleen de pers geeft dan foutieve informatie. Wat dacht je van de schoolboeken?

Dan heb ik dus jarenlang tegenover duizenden leerlingen braaf de misleidende praatjes van De Geo Geordend (en het Kon. Nederlands Aardrijkskundig Genootschap) voor de klas staan verkondigen?

@ Hartman [15]

“En CO2 schaadt de natuur absoluut niet, zoals Arjen lijkt te denken”

Had ik zelf als geschreven, vóór jouw stukje, maar kwam dus later binnen op dit blog.

Tuinders zijn gek op CO2, alles groeit als kool.

Gentlemen (and ladies),

Ik heb even getwijfeld of ik dit zou posten, maar deze video geeft een aantal inzichten, waaronder de reden waarom men zo blijft pushen op AGW.

Ik wil niemand’s weekend verpesten, dus een waarschuwing is op zijn plaats: je wordt er niet blij van. Te meer daar de gebeurtenissen van de laatste jaren akelig overeenkomen met wat hier wordt uiteengezet.

The Obama Deception duurt 1 uur en 51 minuten (het is een door de maker, Alex Jones,vrijgegeven DVD), maar is absoluut de moeite waard om de tijd voor te nemen.

De maker roept iedereen op de inhoud niet at ‘face value’ te accepteren, maar zelf onderzoek te doen naar de veracity. En daar vooral niet te lang mee te wachten.

Niet geschikt voor struisvogels.

@Arjan – 16
“Wat dacht je van de schoolboeken?”
en
“Dan heb ik dus jarenlang tegenover duizenden leerlingen braaf de misleidende praatjes van De Geo Geordend (en het Kon. Nederlands Aardrijkskundig Genootschap) voor de klas staan verkondigen?”

Als je de inhoud van die schoolboeken klakkeloos voor waar hebt aangenomen is die kans helaas levensgroot aanwezig.

Er wordt al geruime tijd op het internet gepubliceerd over het hoge (socialistische) propaganda-gehalte van schoolboeken, iets dat alleen maar erger zal worden met de introductie van “gratis” schoolboeken, waar de staat bepaalt welke boeken toegelaten zijn en welke niet.

Uit je reacties blijkt in zijn algemeenheid dat je nog vrij veel vertrouwen hebt in zowel de staat als de MSM. Dat is naief, en daar reageer ik wel eens (te) kort op.

Ik wil je dan ook vragen de video in mijn vorige post eens te bekijken. En daarbij te bedenken dat een Bea en een Koenders óók in Bilderberg zitten (rol Koenders: “moving wealth out of the country”; niemand geeft zoveel aan ‘ontwikkelingshulp’ als Nederland, en houdt daar zelfs, of beter juist in de crisis, aan vast).

Desalniettemin wens ik iedereen op dit blog een fijn weekeinde, zolang het nog kan.

@Arjan, 12: Doe zelf eens een poging om met een verklaring te komen die WEL hout snijdt, volgens jou. Je kunt mijn mening wel in twijfel trekken, maar ik lees geen plausibel alternatief. Lekker makkelijk.

Ik zie me dan ook genoodzaakt vast te blijven houden aan mijn conclusies m.b.t. het (weerzinwekkende) gedrag van de main stream media.

Nee, beste perco.

Wie beweert, die bewijst.

Jij bent nu degene die zich er (te) gemakkelijk vanaf maakt.

@ Hartman, [18]

Ik heb nu meer dan het eerste uur van de film bekeken. En er zit voor mij weinig nieuws in, aangaande NWO en The Endgame. Een complottheorie waar het internet bol van staat.

Wel nieuw voor mij (als het allemaal waar is): de vele fronten waarop Obama nu al bakzeil heeft moeten halen.

‘The American presidency is a puppet post’. Dat wist ik al wel, maar ik hoopte dat Obama een doorbraak zou gaan maken. Niet dus?

De echte ‘As van het kwaad’ is dus Londen – Washington, op weg naar de New World Order, oftewel ‘global enslavement of all good people’?

Wat ik nu niet begrijp is waarom je dan mijn eerdere vaststelling over de veroorzakers van de kredietcrisis ontkende. Natuurlijk wist ik al lang dat de FED een privé-instelling is die sinds David Rockefeller en de Federal Reserve Act van 1913 de Amerikaanse overheid in een ijzeren gijzeling houdt.

Wel een grappig citaat trouwens, op 33:20, “The Bilderberg Group founded by the former Nazi Prince Bernhard of Holland”. Haha! Leuk hoor, zo’n reputatie in het buitenland.

Ook een heel goeie vond ik: “You’ve got to drive Wall Street out of the government!”

Ik vind het allemaal een zeer boeiende gedachteoefening en ben het met de meeste aanbevelingen ook helemaal eens.

Maar goed, Hartman. Jij bent dus zo’n die-hard complotdenker, die meent dat een zeer kleine elite de wereldheerschappij wil overnemen? Die dan vermoedelijk ook vindt dat de verplichte RFID-chip is voorspeld in het bijbelse ‘Getal van het Beest’ (666)?

Wat was nu jouw hesitatie om de link naar deze video te geven? Bezorgdheid om onze weekendrust? Of bezorgdheid dat je hier ter stanweblogstelle, als coryfee van het libertarisme, zou kunnen worden afgeserveerd als ‘domme complotdenkert’?

Ik heb hier eerder beweerd dat je een groter complotdenker moet zijn om het officiële 9/11-rapport te geloven, dan de debunkers. Want als je maar één milligram verstand hebt van natuurkunde, dan zie je dat er sprake is van een doofpotoperatie. Maar daar kwam ook nauwelijks reactie op. Stan meldde dat hij geen zin en/of tijd had om dit nu uit te zoeken. Misschien later nog eens.

Ja, er is ruimte, denk ik, héél veel ruimte voor nog veel meer onderzoeksjournalistiek. En voor burgerjournalistiek.

You ain’t seen nothing yet.

Toch nog even dit vraagje, omdat ik het niet kan laten.

Ben jij toevallig Zevende Dagsadventist?

@Arjan, 20: Gentlements agreements en andere stilzwijgende afspraken die niet op papier staan zijn niet te bewijzen. Wat we wel kunnen concluderen is dat de binnenlandse journalisten faliekant falen in de belangrijkste taak die zij hebben verslaggeving en duiding van relevant nieuws. Als er een andere reden is voor hun massale zwijgen, dan is het iets wat wijst op een enorme tekortkoming aan hun kant, want ze worden afgetroefd door amateurs als ik.

Kom nou zelf eens met een plausibel alternatief voor hun gedrag. Jouw kritiek is zo gemakzuchtig. Je duikt.

@ percolator [22]

‘Kom nou zelf eens met een plausibel alternatief voor hun gedrag.’

Jij bent hier de columnist, ik de lezer. Maar ik wil best met je meedenken.

Wat ik steeds merk, niet alleen bij jou maar bij meerdere auteurs alhier, is dat zodra het gaat om ‘links’ of ‘de omroep’ of ‘de pers’ jullie meteen op de automatische piloot gaan. En ook in Nederland weten we nu dat dat niet altijd goed gaat ;-)

Ik kan niet geloven dat al die journalisten een censor hebben geïnternaliseerd voor politieke correctheid. Zoals ik al zei: de behoefte aan een scoop is veel lokkender.

Je geeft één voorbeeld van een belangrijk nieuwsitem dat ze gemist hebben; ik weet niet of dat structureel is.
Het kan luiheid zijn, of onverschilligheid. De meeste journalisten schrijven van elkaar over en zoeken in knipseldienstknipsels, in plaats van zelf op onderzoek te gaan.

Wat ook nog zou kunnen (maar dit is speculatief want ik heb hier geen bewijs van) is dat je het een echelon hoger moet zoeken. Als bijvoorbeeld zou blijken dat internationale persbureaus de persberichten van zo’n conferentie niet doorgeven (of ergens achteraf wegstoppen), dan hebben we het niet alleen meer over een Nederlands probleem…

@ Percolator [22]:

Discussies zoals hierboven met Arjan zijn zinloos. Ik maak ze al zeker 8 jaar mee. Welke argumenten of voorbeelden je ook aandraagt, ze ontaarden steevast in dezelfde spelletjes en volgehouden ontkenningen.

Het zijn debatjes die volkomen zijn gepolitiseerd, waarbij de tegenpartij eeuwig op de vuist wil in de hoop een definitieve knock-out uit te delen. Argumenten tellen niet en zelfs als ze in onweerlegbare hoeveelheden worden aangedragen, dan nog zijn consequent oneigenlijk of waardeloos.

Discussies over evenwichtigheid en objectiviteit van de (publieke) kwaliteitsjournalistiek, of de broodnodige maar zo afwezige oprechte nieuwsgierigheid, worden uitsluitend beslist door de kracht van de megafoon of de optelsom van selectief verzamelde meningen. De kwaliteitsmedia en hun valse trawanten zijn hier verreweg het sterkst in.

Ik ben blij dat je het artikeltje schreef en ben het natuurlijk met je eens. Lang leve het internet ook, zullen we maar zeggen, want dat is de enige vrije plek waar de MSM geen vat op heeft. En geloof me…dat doet vreselijk pijn! Alleen het afgrendelen en censureren van de eigen webstekjes, zoals de NRC’s en de NOS-en van deze wereld dat doen, is het laatste armzalige wapen dat hen is gegund.

Gewoon doorgaan met schrijven, Percolator, blijf die voortdurende en terechte steekjes uitdelen en laat dat goede tegengeluid van alle kanten klinken. En ga nutteloze provocaties, waarbij argumenten op hoge toon worden geeist om ze vervolgens te kunnen afbranden, uit de weg!

@Arjan,23: Omdat de ‘echte’ journalisten het verdommen, ben ik van plan om (als eenvoudig amateurjournalistje) een klein onderzoek te doen. Ik kom hierop terug.

@24: Dank voor je support, Marcel! We gaan door tot we er dood bij neervallen. ;-)

@ percolator [25]

Leuk! Daar verheug ik me op.

Ik ging gisteravond kijken of ik de naam ‘hetechtenieuws.nl’ nog kon vastleggen (maar die is helaas al weg).

Lijkt me zinnig, een krantje op het web waar uitsluitend het nieuws staat dat relevant is, maar dat de reguliere media laten liggen.

P.s. ik zou me van de ‘steun’ van Marcel Vreemans niet teveel voorstellen. Hij blijkt opnieuw niet te kunnen onderscheiden tussen een interessante discussie en een provocatie.

“Je geeft één voorbeeld van een belangrijk nieuwsitem dat ze gemist hebben; ik weet niet of dat structureel is.”

@ Arjan, 27: *Al het nieuws* wat niet in lijn is met de global warming theorie van Al Gore wordt stelselmatig genegeerd in de media. Bevindingen van klimaatsceptici worden consequent doodgezwegen. De voorbeelden liggen voor het oprapen. Ik gaf ze ook in mijn stukje. Je moet welhaast blind zijn om dat niet te zien.

Arjan zegt:

“P.s. ik zou me van de ’steun’ van Marcel Vreemans niet teveel voorstellen. Hij blijkt opnieuw niet te kunnen onderscheiden tussen een interessante discussie en een provocatie.”

Ik adviseer eenieder eens de bijdragen te lezen van Arjan, sinds het begin van dit mooie weblog. Dat hij na wekenlang sarren nu huichelachtig zijn toon een beetje matigt, zegt niet over zijn oprechtheid. Die is er namelijk niet. Hij speelt een spel, de aap komt vanzelf uit de mouw. Let maar op.

@ 30

Het lijkt wel of ik hier een ‘vijand’ heb, wow! ;-)

@ percolator [29]

“De voorbeelden liggen voor het oprapen. Ik gaf ze ook in mijn stukje. Je moet welhaast blind zijn om dat niet te zien.”

Ik heb je stukje helemaal opnieuw gelezen. Je geeft enkele (soms hilarische) voorbeelden van ‘correct’ nieuws dat wél aan de orde komt.

Maar ik zie toch echt maar één voorbeeld van nieuws dat is achtergehouden: die klimaatconferentie in New York.

@Arjan, 32: Misschien moet je om te beginnen je licht eens opsteken op de volgende twee websites (R. Hartman
wees hier ook al op):
http://www.klimatosoof.nl/
http://www.groenerekenkamer.com/

LS…

Het blijft gereutel in de marge van het meest zielige dier op aarde: De Mens. Die denkt werkelijk dat hij invloed heeft op een proces dat al ontelbare lichtjaren aan de gang is. En maar doorreutelen. Een energie dat het kost !

Onwelgevallige website door Australische internetpolitie in de censuur-ban gedaan.

http://petrusblog–incaudavenenum.blogspot.com/2009/03/australische-internetpolitie-bant.html

@ percolator [33]

Die had ik al bekeken.
Interessant leesvoer, vooral de 35 fouten van Gore.

Maar met ‘structureel’ bedoelde ik dus dat ik benieuwd was of er meer voorbeelden waren (anders dan het klimaat) waarin de gevestigde media nieuws achterhouden voor de kijkers en lezers.

Arjan
Nee, tenminste, als je al die marine eenheden in de Golf van naties tot en met Japan aan toe niet meerekent die daar voor “piraatbestrijding” naat toe zijn gegaan.

Joh Arjan, verdiep je zelf eens in de materie in plaats van met gespeelde onwetendheid anderen naar de bekende weg te vragen! Er zijn vele websites volgeschreven met honderden voorbeelden van eenzijdige journalistiek.

Wat is er overigens gebeurd met die theatrale aankondigingen van vertrek? Erg geloofwaardig ben je ook al niet.

Marcel Vreemans [38]

Wat is er overigens gebeurd met die theatrale aankondiging van je om nooit, maar dan ook nooit meer op enige posting van Arjan te reageren?

Over geloofwaardigheid gesproken…

Ik denk dat het voor iedereen nu wel duidelijk is waarom je hier bent gebleven, Arjan…

@ Marcel Vreemans [40]

“Ik denk dat het voor iedereen nu wel duidelijk is waarom je hier bent gebleven, Arjan…”

Daar zeg je eindelijk een waar woord, Marcel.

@Marcel Vreemans – 30
Och, men hoeft alleen maar even naar zijn reactie 22 in deze draad te kijken. De toon waarin deze gesteld wordt, de ‘conclusies’ die hij meent te kunnen trekken aangaande wie of wat ik zou zijn, en met name de slotvraag, die hij “niet kon laten” geven een vrij redelijke samenvatting over hoe propaganda-slachtoffer Arjan zijn discussies voert.

@Arjan – 22
Als je dan op de hoogte blijkt van de kwaadaardigheden van de FED snap ik niet dat je blind bent voor het feit dat de crisis door de overheden is veroorzaakt. En waarom libertariërs DUS voor een minarchie dan wel kapitalistische anarchie pleiten.

Waarom denk je dat de FED in 1913 Woodrow Wilson heeft verleid tot die wet? Waarvoor Wilson bij zijn aftreden zijn excuses heeft aangeboden, maar waarmee hij het kwaad natuurlijk niet ongedaan maakte (Wilson was sowieso een schoolvoorbeeld van de kwaadaardige overheid, maar da’s een ander verhaal)?

Omdat zonder het gewelds- en machtsmonopolie van het instituut staat de FED nooit de positie had kunnen ontwikkelen die ze gedaan heeft. Er is nogal een verschil tussen centrale banken (staat, monopolie op creatie van geld en manipulatie van rente) en private banken. Het geeft geen pas om die op één hoop te vegen. Maar ik betwijfel of je dat onderscheid kunt maken.

Met deze reactie ondersteun ik de boodschap van dit artikel.

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat de journalisten te dom zijn voor het werk dat ze hebben gekozen?

Zie bijvoorbeeld de uitverkoop van de zelfverklaarde kwaliteitskranten aan het eoa hedgefund dat die kranten leegplunderde, zodat ze nu door een Belgische uitgever gered moeten worden. Hele redacties economie zagen dit niet aankomen en berichtten er vervolgens nauwelijks over. Dat geeft me weinig fiducie in het begripsvermogen van in ieder geval die betreffende redacties.

En dan hebben we het nog niet over de wens ‘te horen bij’ de zogenaamde intellectuele elite. Er is natuurlijk wel een intellectuele elite, maar m.i. zijn die niet in de media te vinden.

Het is makkelijker de platgetreden paden van de concensus af te lopen (en en paasant je vrienden te behouden) dan zelf te denken, het is jammer maar niet anders. Jammer is ook dat die houding ertoe bijdraagt ieder die er anders over denkt dan maar als vijand te bestempelen. Je ziet het niet alleen bij global warming, maar ook bijvoorbeeld bij het integratiedebat. Mensen met een andere dan de toegelaten moraal worden verketterd en tot vijand gemaakt, gewoon omdat je dan niet meer de discussie met hen hoeft aan te gaan. Zie het weglopen van de europarlementariërs (hoop dat ze nog wel even hebben getekend voor hun presentiegeld) als iemand als Klaus het heeft over het zeer reele democratisch tekort van de EU.

@ Hartman [43]

Je hebt gelijk denk ik. Alleen ben ik meer geneigd de kwade genius buiten de overheid te zoeken (met de overheid als marionetten).

Mijn vraag in [22] was trouwens allerminst cynisch bedoeld.
Met termen als ‘Endgame’ ‘NWO’ en ‘Bilderberg’ kom je terecht in een brede gemeenschap van believers in een totaalplan, t/m weggemoffelde vliegende schotels aan toe.
Dan kan het haast niet anders of je zult er zelf ook van beschuldigd worden ‘complotdenker’ te zijn.

Dag meneer de Jong,
U hebt een beetje gelijk. Ik had er vorig jaar (het is al de tweede conferentie) misschien al bij moeten zijn. Ter mijner en Elseviers verdediging kan ik aanvoeren dat ik veel van de dissidenten die er aan het woord komen al eens voor Elsevier heb geinterviewd. Richard Lindzen al in 1990 bijvoorbeeld, Vaclav Klaus vorig jaar.
Vriendelijke groeten,
Simon Rozendaal

@47: Meneer Rozendaal, u hoeft zich niet te verdedigen, want u bent nou juist één van de weinige journalisten in Nederland, die *niet* voortdurend blind achter de alarmistische klimaatkakofonie van Al Gore cs aanloopt en *wel* een luisterend oor heeft voor de vaak overtuigende argumenten van de klimaatsceptici. Blijf daar a.u.b. mee doorgaan. Dank voor de reactie.

PS. Bovenstaand stukje is overigens niet geschreven door Stan de Jong maar door mij.

Heel interessant weer Percolator.

De reden van verzwijging zoek ik in het verschijnsel dat de linkse mens zich aan een paar motto’s vastgeklampt heeft, en zich geen moeite meer wil getroosten te onderzoeken of er nog ruimte is voor een andere visie. Linkse fait accompli’s bestaan er in overvloed en herinneren aan de pauselijke onfeilbaarheid van weleer.
Linkse mensen zijn doorgaans zeer overtuigd van de goedheid van de mens, maar er is geen stroming te vinden die zo genadeloos economisch gewin put uit het vermeende kwaad dan juist die linkse mens. Ze zijn de heksenjagers van de moderne tijd die leven van hel en verdoemenis en kwaadsprekerij. Dankzij Femke Halsema moet ik me zelfs schuldig voelen als ik een bonbon in mijn muil stop. En geloof me, daar lust ik pap van.

@ [49]

Filantroop, wat is er toch gebeurd in je jeugd, waardoor je zo’n verward en verwrongen beeld hebt ontwikkeld van ‘linkse mensen’?

@ Caroline [45]:

Hear, Hear!

Binnen de VN hebben zich ca 3000 wetenschappers uit de gehele wereld inclusief critici uitputtend met het probleem bezig gehouden.
COnclusie: menselijk handelen doet voor een groot deel ter zake.
Dat er een paar honderd wetenschappers in de USA rondlopen die het niet willen geloven is duidelijk. Daar zitten de meeste critici aangezien de meeste USA wetenschappers van opdrachten van het bedrijfsleven afhankelijk zijn. ZO niet allemaal ondertussen.
Er zijn er ook een paar in Nederland. Hun quotes zijn geen bewijsvoering maar statements van het-is-niet-waar.
Alle argumenten van de critici zijn uitvoerig aan bod gekomen zowel in de VN conferentie van vorig jaar als weer onlangs in Kopenhagen waar men de noodklok nog harder luidde.
Omdat steeds meer uit de cijfers blijkt dat het erger is dan we dachten. Wat is er op tegen om , als het over het voortbestaan van de aarde / het klimaat praten, het zekere voor het onzekere te nemen?
Lijkt me eerder wel verstandig. Ook zonder keiharde ontegenzeggelijke bewijsvoering. Want als we daarop wachten zijn we zeker te laat.
Heel veel wijst erop, laten we nou verstandig zijn en maatregelen nemen, ipv struisvogel spelen.
En veder niet doen of we er meer verstand van hebben als 3000 wetenschappers. Veel criticasters hebben geen idee waar ze over praten. Geen enkele wetenschappelijke achtergrond, niets gelezen laat staan bestudeerd, maar wel een mening. Onthutsend.

#52, Rob Jansen: Weet u wat onthutsend is? Mensen zoals u, die hun blinde geloof in het broeikaseffect laten afhangen van het aantal wetenschappers met een bepaalde mening. Of iets wetenschappelijk waar is, ja of nee, dat wordt niet democratisch bepaald of op grond van autoriteit. Het enige wat telt zijn de harde argumenten. En de theorie van ‘man made global warming’ is inmiddels volledig ontmaskerd door sceptische wetenschappers.

Gratis kijktip: http://www.youtube.com/watch?v=OS-cLp1PEGQ

@percolator

Hulde voor dit uitstekende artikel!

Op dit draadje op NUjij wordt je artikel overigens aangeduid als gesponsorde bedrijfspropaganda; http://www.nujij.nl/onwelgevallige-klimaattop-doodgezwegen-in-de-media.5113220.lynkx
Dus mocht je nog een robbertje willen vechten…

@ # 52 “Wat is er op tegen om , als het over het voortbestaan van de aarde / het klimaat praten, het zekere voor het onzekere te nemen?”

Omdat er alleen maar aan beide kanten van de streep het onzekere in voorraad is en het zekere niet bestaat?

En iedere “millieu onheils profeet” die dit soort argumenten destijds ook hanteerde toen Shell (bah, vies, geld, oliemaatschappij) de BRENT SPAR af wou laten zinken in de Noordelijke Atlantische oceaan wordt van harte uitgenodigd om eens na te gaan hoeveel ijzer en olie en “schadelijke stoffen” er tussen 1939 en 1945 op de bodem van diezelfde Noordelijke Atlantische Oceaan terecht zijn gekomen en hoeveel last we daar nog dagelijks al dan niet van hebben…

Bovendien ligt er in de vooral door links opgedrongen beeldvorming over de klimaatsproblematiek een bedreigende ontwikkeling besloten, namelijk de drang tot economische vernietiging van het Westen, dat immers door de hoge staat van ontwikkeling de grootste energieverbruiker is. En als het linkse zelfbeklag nu slechts alleen het energieverbruik betrof, op alle fronten lijkt het linkse denken het Westen te willen uitleveren aan een corrupt, totalitair en theocratisch monstrum. Het is ongeveer op dezelfde linkse idylle gebaseerd als destijds de drift tot eenzijdige ontwapening, terwijl de vijand doodleuk door mocht gaan met bewapenen.

@Filantroop
Precies; conform de doelstellingen van, ik heb het al vaker gepost, de Frankfurter Schule.

Wilt u even alles op een rijtje?

Alsjeblieft: http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2079

Het Amerikaanse Heartland Institute is corrupt, en had een hele serie wetenschappers op de lijst staan die daar niet op willen staan.

Dus waarom aandacht geven aan deze kliek?

@ 29 rob van dam

Het wordt nog leuk hier!
Ik weet langzamherhand niet meer wie of wat ik nog kan geloven.

Als dit waar is, hadden al die afgeserveerde journalisten het dus toch goed gezien.

Het wachten is nu op de onderzoeksjournalist die aantoont dat Heartland wordt gespekt door de kolen- en olielobby.

“Het Amerikaanse Heartland Institute is corrupt, en had een hele serie wetenschappers op de lijst staan die daar niet op willen staan. Dus waarom aandacht geven aan deze kliek?”

@59: U dropt hier een onbewezen keutel en houdt het weer voor gezien. Dus waarom aandacht schenken aan uw vrijblijvende commentaar?

@60: Arjan, jouw kinderhand is gauw gevuld.

@ percolator

“Arjan, jouw kinderhand is gauw gevuld.”

Nou nee hoor, ik wacht nog even op de aanvullende onderbouwing ; -)

@Arjan: Die kun je vinden op de talloze bijgeleverde hyperlinks op deze pagina. :-)

Nee beste perco, ik doelde uiteraard op onderbouwing door de ‘keuteldroppert’ ;-)

Tja…wat een chaos he..

Wel leuk dat de mensheid eindelijk ontwaakt, de rek van het elastiekje ,ofwel onze tolerantie komt aardig dichterbij,dat zal ook tijd worden.
Uitzuivering en transparantie wordt steeds meer geeist,de rol van ‘Illuminatie’is eindelijk uitgespeeld,
Met het boek van Marcel Messing,’ Worden Wij Wakker’,inmiddels over de hele wereld in vele talen verkrijgbaar, heeft veel mensen wakker geschud over wat er allemaal achter onze ruggen en over onze hoofden heen wereldwijd afspeeld.
Misschien interessant om even een puntje van de sluier op te lichten, zoek op google ‘worden wij wakker’en laat u verrassen..ieder moet oa toch ook op de hoogte zijn van hoe schadelijk UMTS masten zijn,kennis hebben van het ‘HAARPVELD’, niet te vergeten de ‘CHEMTRAILS’, zwaar kankerverwekkende zoetstof ASPARTAAN en FLUOR, achja..als klapstuk, wat er achter het plan zit dat er voor ons klaarligt, de onderhuidse F.R.I.D chip,trap er aub niet in we zijn al op alles te kontroleren , maar dan is het eind helemaal zoek,dan worden we net zombie’s..en we zijn al aardig gehersenspoelt met leugens en bedrog, daarom is het echt de hoogste tijd om Wakker te worden en onze ‘Overheid’ onder de loep te nemen, ‘Luilekkerland’ (wat wij zelf massaal onderhouden) zal zijn poorten toch een keer moeten sluiten vindt u ook niet?

Vraag ik mij wel af waarom in het rijtje positieve ontwikkelingen van Lord Christopher Monckton niet de Noordpool wordt genoemd? Of is ook de Noordpool nog gewoon aanwezig en is het verdwijnen daarvan door de media verzonnen?

Kom op! Kijk om je heen en zie zelf de veranderingen en de stijging van temperatuur overal ter wereld.

Overigens is de klimaatverandering inderdaad niet helemaal de schuld van de mens, het is door een kosmische oorzaak, ook de andere planeten in ons zonnestelsel laten een verhoging van temperatuur zien!

Morgen laat ik een dikke vette ruft, en dan PRATEN JULLIE WEL ANDERS JA! :)

@ Paul Harmans, 66: U bent helaas verkeerd geïnformeerd. De gemiddelde temperatuur op aarde is de laatste 8 jaar niet meer gestegen, eerder iets gedaald.

Overtuig uzelf: http://members.shaw.ca/sch25/FOS/GlobalTroposphereTemperaturesAverage.jpg

Dat die top niet aan bod kwam in de media houdt sterk verband met het feit dat de Heartland Conferentie zelfs niet in de buurt kwam van wetenschap.

Het is pijnlijk als er honderden mensen samenkomen voor praatjes die de eerste de beste eerstejaarsstudent kan ontkrachten.

@ jules

Maar hoe kan het dan dat daar vooraanstaande wetenschappers van het MIT aan deelnamen?

Arjan,

hoe komt het dat er geologen zijn die beweren dat de Grand Canyon 6000 jaar geleden geschapenw erd door God ?

Een religieus geloof in iets kan wetenschap overwinnen. Of dat iets nou ‘God’ of ‘de vrije markt’ is.

Je moet er eens op letten hoe :

1) klimaatsceptici vaak drogredeneringen maken die aan creationistische redeneerwijzen doen denken

2) heel wat klimaatskeptici in comments vaak eerder een paranoiä tov de overheid tentoon spreiden, dan ook maar iets te zeggen over de wetenschap an sich (op diezelfde tien argumentjes na die overal op het net te vinden zijn en die dus door een eerstejaarstudent met de vingers in de neus ontkracht kunnen worden)

het is in het afwijzen van de overheid, en nergens anders, dat klimaatskepticisme (net zoals bv het geijver tegen een rookverbod) zijn bron vindt. En niet in de wetenschap.

percoaltaor :

1) klimaat wordt gedefinieerd over dertig jaar.
Afkomen met 8 jarige trends is zinloos, omdat die over het vergelijken van ruis gaat.

Wil je toch naar zo’n korte termijn kijken (nergens voor nodig, want de extra data zijn er, en een wetenschapper zal altijd zoveel mogelijk data als beschikbaar gebruiken …), dan moet je kijken naar de factoren die die ruis veroorzaken, zoals bv. de ENSO.

Zoniet is je uitspraak inhoudsloos en misleidend.

Over Heartland en de intellectuele oneerlijkheid schreef ik dit kort tekstje met daarin wat links waarin verdere info te vinden is :
http://jules-klimaat.blogspot.com/2008/12/heartland-institute.html

over Labohm’s klimaatsprookjes ga ik nog een post schrijven, maar sprookje vijf komt hier reeds uitvoerig aan bod. Ik ben van mening dat ik aantoon dat Hans Labohm WETENS EN WILLENS zijn lezers tracht te misleiden.
http://jules-klimaat.blogspot.com/2009/03/labohm-again-sigh.html

@jules: Uw reactie staat stijf van de verdachtmakingen en waaiert alle kant uit. Niet erg wetenschappelijk. Als zich al iets manifesteert en presenteert als een religie vandaag de dag dan is het juist de klimaathysterie van Hogepriester Al Gore c.s. Alarmisten blijven zich tegen beter weten in vastklampen aan de these van het broeikaseffect, terwijl deze allang door empirische feiten onderuit is gehaald.

Samengevat:
1. De voorspelde broeikas ‘handtekening’ (hotspot) in de atmosfeer bestaat niet, zo hebben o.a. wetenschappelijke ballonmetingen aangetoond.
2. Recente ijsboringen laten zien dat het CO2 gehalte in de lucht niet de oorzaak is van global warming, maar *het gevolg* ervan, met een gemiddelde vertraging van 800 jaar.
3. Sinds 2001 is de gemiddelde temperatuur niet op aarde meer gestegen, terwijl het CO2 gehalte bleef doorstijgen. Kennelijk is er een andere veel dominanter oorzaak aan het werk.
4. Er is een logaritmische relatie tussen CO2 en het warmte absorberende vermogen ervan. Bij de huidige levels van CO2 is het maximale warmte vasthoudende effect al zowat bereikt. Zelfs een verdubbeling van CO2 gehalte zou dit slechts marginaal verhogen. In het verleden waren er bijvoorbeeld perioden op aarde dat het CO2 niveau tien keer hoger was dan vandaag, terwijl de aarde in een ijstijd wegzakte.

Het is natuurlijk belachelijk dat dit soort zaken nooit in de media wordt uitgedragen. Er is in helemaal geen sprake van hoor- en wederhoor, zoals in een volwassen wetenschappelijk debat noodzakelijk is. De media zwijgen de klimaatsceptici dood. Het is één en al klimaathysterie wat de klok slaat. Een enorm zwaktebod.

@ Percolator

ik zei net dat de discussie geen wetenschappelijke is.

En verdachtmakingen, pff, in mijn blogpost vind je genoeg links om zelf verder te zoeken. Het leidt geen twijfel dat het Heartland Instituut een verleden heeft van intellectueel oneerlijk gedrag.

Het is me niet duidelijk waarom je over Al Gore begint ? Die heeft weinig met de Heartland conferentie te maken dacht ik zo ?

omtrent je derde punt :
(3. Sinds 2001 is de gemiddelde temperatuur niet op aarde meer gestegen, terwijl het CO2 gehalte bleef doorstijgen. Kennelijk is er een andere veel dominanter oorzaak aan het werk.)

ik gaf in mijn post aan dat
-klimaat over dertig jaar gedefineieerd wordt
-ik gaf aan dat je ruis vergelijkt
-ik gaf aan dat een deel van die ruis voortvloeit uit de ENSO
-ik gaf aan dat er geen reden is zo’n korte periode te beschouwen omdat er meer data beschikbaar is

En het enige wat jij doet is die tegenwerpingen negeren en je verhaaltje -dat dus achterhaald is- opnieuw debiteren ?

Dat begrijp ik niet goed ? Waarom ga je niet in op bv. het feit dat de ENSO-oscillatie een dergelijke doorslag heeft op de door jou gepresenteerde termijn ?

Kan je tot slot even definiëren wat jij verstaat onder klimaathysterie ?

@jules: De discussie moet over de wetenschappelijke en empirische feiten gaan. Of iets wetenschappelijk waar is wordt niet democratisch beslist en ook niet op grond van de autoriteit van de persoon of organisatie die iets beweert. Gelukkig niet, zeg. De donkere tijden dat Copernicus en Galileo leefden hebben we inmiddels ver achter ons gelaten.

Waarom gaat u niet gewoon in op de vier door mij aangevoerde inhoudelijke punten die er toe doen (zie mijn vorige bijdrage) en die aantonen dat CO2 niet de dominante oorzaak van de opwarming der aarde is? Wat heeft de door u aangevoerde ‘ruis door ENSO’ in hemelsnaam met het broeikaseffect te maken? Als ENSO werkelijk een belangrijke oorzaak zou zijn voor de opwarming der aarde, dan geeft u daarmee impliciet aan dat de betekenis van het broeikaseffect onbeduidend is en dat al het geld dat aan emissiecontracten van Kyoto wordt uitgegeven verspild geld is. Dit kan beter aan de oplossing van echte problemen besteed worden.

Het is een illusie te denken dat het debat zuiver wetenschappelijk is.

Ongewild geeft je reactie dit ook aan : het belang van ENSO is absolute basiskennis. Ken je die niet (en uit je reactie kan ik afleiden dat je dat niet doet), dan heb je totaal géén kennis over het onderwerp. (dit is puur een vaststelling, geen verwijt)

ENSO (El Nino La Nina) is een oscillatie.

Een oscillatie zoals ENSO (denk aan een sinusoïde) heeft een hoge en lage periode. Die vergelijken is zinloos, omdat die de trend niet weergeven.

lees mijn post ‘a laymans guide on cherry picking’
http://jules-klimaat.blogspot.com/2008/11/laymans-guide-on-cherry-picking.html

en deze post van RealClimate die aangeeft wat er gebeurt als je de data corrigeert en de ENSO-ruis uit de data haalt
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/07/global-trends-and-enso/

kijk, nu blijkt dat de aarde wel degelijk opwarmt

je hebt trouwens niet geëxpliceerd waarom je mijn opmerkingen omtrent je 7-jarige periode gewoon hebt genegeerd…

vriendelijke groeten,
jules

“Het is een illusie te denken dat het debat zuiver wetenschappelijk is.”

@jules: Hier stopt onze discussie over het broeikaseffect dan, wat mij betreft. Veel plezier nog met uw klimaathobby en de politieke lobby. Ik laat de conclusie verder aan de lezer.

@ percolator [77]

“Ik laat de conclusie verder aan de lezer.”

Deze lezer heeft inmiddels meer dan ooit moeite om tot een conclusie te komen.

Waarom geef je het op?

@Jules

`In terms of the smoothed versions of these three time series,
the evidence in favour of the cooling assertion is very slight at best.´

Uit een doorlink van de pagina waar je naar verwees (die Australische pdf).

Dat leest toch weer anders dan ´pure onzin´.

We zien het wel als het La Nina effect is uitgewerkt, of de mussen dan pas echt van het dak gaan vallen, of dat misschien het gebrek aan zonnevlekken dan opeens toch interessant blijkt.

@Arjan, 78: Ik geef het niet op. Maar ik heb er geen zin in om een hoop energie te verspillen aan een quasi-discussie met een gelovige. Lees de bijdragen van jules. Als ze jou overtuigen, prima. Weten we dat ook weer.

Percolator, mij best hoor

ik stel vast dat je zelfs geen begin van poging doet om de kritiek op Heartland inhoudelijk te beantwoorden.

Ik stel tevens vast dat je, ondanks expliciet verzoek, je geen enkele verklaring geeft waarom je vasthoudt aan te korte tijdspanne nadat al aangehaald werd dat die tijdsspanne “ruis” is.

Evenmin ben je ingegaan op mijn kritiek op Labohm’s ‘sprookje’

De lezer moet inderdaad maar oordelen.

bor,

verlaagde zonne-activiteit (ook een cyclisch gegeven), is naast ENSO één van de andere redenen.

Als die twee allebei terug in ‘max’ staan, zou ik niet graag een mus zijn ;-)

ook een cyclisch gegeven

@Jules

Normaliter wel, begrijp ik – alleen schijnt op dit moment ook al niet mee te willen werken. Alle cijfers die ik heb gezien (tot vorige maand of zo) lijken er niet op te wijzen dat het opschiet met die nieuwe cyclus. Nodeloos te zeggen dat als die nieuwe cyclus echt maar niet op gang wil komen, of dat dat een paar decennia zo blijft, we alle modellen wel gevoeglijk in de prullenmand kunnen flikkeren, en helemaal opnieuw gaan rekenen.

Met een bontjas aan.

@jules, 81: Ik stel vast dat u totaal niet ingaat op de vier door mij aangedragen inhoudelijke wetenschappelijke (= niet-politieke) argumenten, waarmee het vermeende broeikaseffect de facto onderuit gehaald wordt (zie @73). U ‘discussieert’ in termen van verdachtmakingen, autoriteiten en omtrekkende bewegingen. Daar pas ik voor.

Laat de lezer zelf maar zijn conclusies trekken, inderdaad.

Percolator,

1) De voorspelde broeikas ‘handtekening’ (hotspot) in de atmosfeer bestaat niet, zo hebben o.a. wetenschappelijke ballonmetingen aangetoond.

je post is zo vaag algemeen dat het me niet geheel duidelijk is waar je naar refereert, graag link naar het origineel onderzoek…

2) voor het antwoord verwijs ik naar Realclimate, de beste klimaatblog die er is

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/04/the-lag-between-temp-and-co2/

3) heb ik al behandeld

4) de absorbtiebanden van CO2 zijn niet verzadigd, dus is er ruimte voor opwarming. Daarenboven vermeld je niets over feedback effecten.

Je opmerking omtrent ijstijden is een red herring.

ik vind je opmerking omtrent je ‘iet-politiek’ karakter opmerkelijk omdat je oorspronkelijke artikel in wezen over niets anders dan politiek gaat. Ik persoonlijk vind het weinig consequent.

nou begrijp ik waarom je niet meer reageert.

je hebt je vier puntjes gewoon braafjes overgeschreven van Joanne Nova’s aan honderd en één kanten tegelijk rammelende skeptical handbook

Auch